Oferta


Zapowiedzi
Oferta
Chopinowski Teatr Pieśńi
Kurs wokalny w Nałęczowie
Kalendarium
   

Chopinowski Teatr Pieśni

Chopinowski Teatr Pieśni to spektakl w reżyserii Beaty Wardak, gdzie pełen cykl Pieśni Fryderyka Chopina został ułożony w fabularną opowieść o miłości, zaś trzy utwory fortepianowe pełnią funkcję prologu (Mazurek) i instrumentalnych intermediów (Etiuda, preludium). Ta miłość rodzi się w porze, gdy "kwitną gaje" i pachną kwiaty (Wiosna), a kończy się po roku jesienią (Leci liście z drzewa); przechodzi przez fazę fascynacji (Czary), kokieterii ( Śliczny chłopiec), spełnienia ( Moja pieszczotka), zaręczyn (Pierścień) i dramatycznego rozstania (Precz z moich oczu). Banalna z pozoru historia uwikłana jest jednak w polski los. Młodzian wyrusza na bój (Wojak), zmienia się w tułacza (Poseł), dręczy go tęsknota za krajem (Nie ma czego trzeba). Kochanków zasnuwa mgła śmierci (Dwojaki koniec), a ojczyzna nie wydobywa się z niewoli (Leci liście z drzewa) . Dojrzeć tu wręcz można - za Bogdanem Pilarskim - trzy akty dramatu: sielski, patriotyczno- wojenny i refleksyjny.



Tak teatralne ujęcie pieśniowego dorobku Chopina ma dwojakie uzasadnienie. Ulubioną rozrywką artystów doby romantyzmu były inscenizacje pieśni i "żywe obrazy" ilustrujące ich treść przygotowywane na towarzyskie wieczory muzyczne. W berlińskim salonie Augusta von Stagermanna, pod wodzą Wilhelma Mullera, autora wierszy wybranych przez Schuberta do słynnych cykli pieśni , odgrywano w ten sposób cała "Piękną młynarkę".



Charakterystyczna dla tamtej epoki forma wykonawstwa zyskała nawet odrębny termin Liederspiel dla odznaczenia "sztuki ułożonej z pieśni". Chopin oczywiście nie skomponował cyklu. Jego liryki powstawały w latach 1829- 1847, podobne sekretnym zapiskom najbardziej osobistych przeżyć. Chopin też przecież cierpiał z miłości, odczuwał tragedię upadku powstania i tęsknił za Polską. Umuzycznione wiersze bliskich mu poetów, jak Stefan Witwicki i Adam Mickiewicz, mówiły o tym wprost, o wiele wyraźniej , niż same dźwięki fortepianu. Toteż żadnej pieśni Chopin za życia nie opublikował, choć wiadomo, że śpiewał je podczas wieczornic emigrantów w Paryżu. Śpiewały je też polskie panie w swoich salonach między innymi u Delfiny Potockiej, a w Warszawie siostra Chopina, Ludwika. W dziejach gatunku pieśni polskiej mają wartość ogromną i są wśród nich prawdziwe arcydzieła (Melodia). Jednakże bledną wobec genialnej twórczości fortepianowej ich autora. Niemniej dowiodły, iż Chopin potrafił doskonale pod względem wyrazowym wiązać słowo z muzyką. Toteż kiedy zyskały powodzenie i pewną popularność poczęto namawiając Chopina na skomponowanie narodowej opery. A zatem obecne ułożenie pieśni w logiczną treściowo całość można traktować jako nigdy nie napisaną operę- bardzo kameralną, wzruszającą i prawdziwie narodową. Wszystkie teksty wykorzystano w kompletnych wersjach - także te, w których ilość zwrotek sięga pięciu, a nawet siedmiu. Dla zachowania więzi tonacyjnej kilka pieśni transponowano.



Spektakl Chopinowski Teatr Pieśni wielokrotnie wystawiany był w stylowej scenografii i odpowiednich historycznie miejscach, nie raz przy starym fortepianie- w muzealnych wnętrzach Warszawy i Lublina, w pałacu myśliwskim książąt Radziwiłłów w Antoninie, zakopiańskiej "Atmie" i w Ożarowie koło Wielunia, gdzie zachował się modrzewiowy dworek, i gdzie nakręcono film o charakterze teatru telewizji emitowany w Telewizji Łódź.


Artyści biorący udział w spektaklu


Ingrida Gapova

Urodziła się w Čadcy na Słowacji. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 6 lat, grając na fortepianie. W 1993 roku wzięła udział w Ogólnosłowackim Konkursie Pieśni Ludowej, na którym zdobyła II nagrodę. Naukę kontynuowała w Konserwatorium w Zilinie (Słowacja) w klasie śpiewu, a następnie w Akademii Muzycznej w Bańskiej Bystrzycy. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak. 

Umiejętności wokalne rozwijała w mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych przez Andreja Kucharskiego (Austria), Karlę Bytnarową (Czechy), Sarę Meredith (USA), Sergeja Kopčáka (Słowacja), Helenę Łazarską, Macieja Witkiewicza, Marka Rzepkę (Leipzig, Hochschule für Music und Theater), Henrykę Januszewską oraz Paula Esswooda. 

Laureatka wielu konkursów wokalnych: I wyróżnienie na IX Międzyuczelnianym Konkursie "W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej" w Katowicach (2007); Nagroda specjalna na VIII Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej za wykonanie pieśni skomponowanej po roku 1950 (2007),  II Wyróżnienie w kategorii oratoryjno- pieśniarskiej oraz Nagroda Specjalna Burmistrza Dusznik-Zdroju za interesujące wykonanie pieśni Chopina na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym  im. Haliny Słoniowskiej w Dusznikach-Zdroju (2008),  II nagroda oraz 3 nagrody pozaregulaminowe na Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków w Częstochowie (2009),  II nagroda na XI Międzyuczelnianym Konkursie  "W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej" w Katowicach (2009),   I nagroda oraz 4 nagrody specjalne na IV ogólnopolskim Konkursie Wokalnym "Złote głosy Mazowsza". Laureatka I Letniej Akademii Śpiewu (Gdańsk Sopot 2009).

W repertuarze artystka ma wiele dzieł oratoryjno-kantatowych i cykli pieśni. Koncertowała z Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis  na estradzie Filharmonii Pomorskiej (BachMagnificat) oraz z Orkiestrą Akademicką A.M. w Bydgoszczy (Haydn Stabat Mater). Brała też udział w koncercie akademickim poświęconym twórczości Mozarta w TVP Bydgoszcz. Występowała na VII Festiwalu Muzyki Klasycznej im. Adama z Wągrowca z chórem Maartensdijk z Holandii dyr. Bert van Straten (Mozart Requiem). 

W repertuarze operowym artystki znajdują się m.in.: partie Paminy oraz I Damy zCzarodziejskiego fletu Mozarta, Hanny ze Strasznego dworu Moniuszki, Belindy z Dydony i Eneasza Purcella, Małgosi z Jasia i Małgosi Humperdincka, Xenii z Borysa GodunowaMusorgskiego. Jest członkiem Zespołu Muzyki Dawnej Illo Tempore  prowadzonego przez Damiana Borowicza, z którym prowadzi ożywioną działalność koncertową.


Małgorzata Góra

Małgorzata Góra kształciła się w PSM II st. im. L. Różyckiego w Kielcach w klasie fortepianu Janiny Woźniak, a następnie u słynnej pianistki Barbary Hesse-Bukowskiej w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Kameralistykę fortepianową studiowała pod kierunkiem Maji Nosowskiej i Macieja Paderewskiego.

Podczas studiów uzyskała II nagrodę w Konkursie Muzyki Polskiej Okresu Pochopinowskiego oraz II nagrodę w VIII Ogólnopolskim Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi w duecie fortepianowo-wiolonczelowym (wraz z Anną Maklakiewicz).

Od 1981 roku prowadzi aktywną działalność artystyczną jako solistka w koncertach symfonicznych i recitalach oraz jako kameralistka współpracując z wybitnymi polskimi śpiewakami oraz instrumentalistami różnych specjalności, a także z aktorami i tancerzami.

Występowała w wielu ośrodkach muzycznych w Polsce, a także w Rosji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, na Ukrainie, w Skandynawii oraz w krajach Bliskiego Wschodu.

Brała udział w licznych festiwalach muzycznych m. in. w Warszawie (Festiwal Mozartowski, Festiwal Muzyki Dawnej), Antoninie, Busku-Zdroju, na Mazowszu (Festiwal Operowo - Operetkowy), Gaming (Austria), Moskwie (Festiwale Chopinowskie), Burgos (Festiwal Kultury Polskiej w Hiszpanii).

Dokonywała nagrań dla radia i telewizji. Jest członkiem Europejskiej Fundacji Promocji Sztuki Wokalnej, założonej przez śpiewaczkę Beatę Wardak. Od 1995 roku pracuje w PSM II st. im. J. Elsnera w Warszawie, uczestnicząc jako pianistka i kameralistka w kształceniu młodych śpiewaków i instrumentalistów.


Tomasz Rak

Solista Warszawskiej Opery Kameralnej.

W 2005 roku ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi: wydział wokalno-aktorski, w klasie prof. Piotra Micińskiego. Już jako student w 2003r. zadebiutował partią Gulielma w op. "Cosi fan tutte"W.A.Mozarta na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi. W tym samym roku zostaje również solistą Teatru Muzycznego w Łodzi gdzie do tej pory z powodzeniem wykonuje główne partie barytonowe. W 2006r z tym to teatrem odbył tournee po Niemczech z przedstawieniem "Czarodziejski flet"W.A.Mozarta kreując rolę Papagena. Premiera spektaklu odbyła się w Teatrze Operowym w Monachium. Od września 2007r jest również solistą Warszawskiej Opery Kameralnej.

Rolą dotychczas najbliższą sercu artysty jest dyplomowa partia Figara w studenckiej premierze Cyrulik sewilski G. Rossiniego w reż. Detlefa Heusingera. Partią tą zadebiutował również na scenie Opery Kameralnej w Warszawie we wrześniu 2007 roku. W swoim repertuarze posiada szereg ról barytonowych: Papageno "Czarodziejski flet" W. A Mozart, Janusz "Halka" St. Moniuszko, Gulielmo "Cosi fan tutte" W.A Mozart, Ottokar "Wolny Strzelec" K.M von Weber, Ombrino "Don Juan" G.Albertini , Bardos "Krakowiacy i Górale" Stefani, Eisenstein "Zemsta Nietoperza" J.Strauss, Nikos "Zorba". Współpracuje również z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie śpiewał partię Maksymiliana w przedstawieniu "Kandyd" Leonarda Bernsteina (polska premiera czerwiec 2005 r. w reż. Tomasza Koniny).W lutym 2007 roku brał również udział w niemieckiej realizacji przedstawienia "Samson i Dalila" C. Saint Saensa w Filharmonii Berlińskiej w reż. H. Mellera. Artysta bierze również udział w licznych koncertach organizowanych przez filharmonie w całej Polsce.

W 2004 roku został wyróżniony na Pierwszym Ogólnopolskim Konkursie Operetkowym im. Iwony Borowieckiej w Krakowie. Otrzymał również nagrodę dla obiecującego głosu męskiego w Konkursie Pieśni im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2003 r.). Artysta występuje na wielu prestiżowych europejskich scenach takich jak: Filharmonia Berlińska, Palais des Beaux - Arts w Brukseli, czy Koenigin Elisabethzaal w Antwerpi.

W 2008r został zaproszony do udziału w prestiżowym Festiwalu Muzyki Współczesnej który odbywał się w Gdyni i Gdańsku.Owocem tej współpracy były prawykonania dzieł takich kompozytorów jak Georgios Kissas- Grecja, Adrian Williams- Anglia, Sylvia Filus- Francja, Jacek Rządkowski.


Przemysław Baranek

Urodzony 12 kwietnia 1985 roku w Bydgoszczy. Ukończył wydział wokalno-aktorski Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Macieja Witkiewicza. W latach 1994-2006 był członkiem zespołu pieśni i tańca "Płomienie", z którym występował na scenach w kraju i za granicą. Uczestnik warsztatów musicalowych organizowanych przez teatr Buffo w 2004 roku. Brał czynny udział w kursach wokalnych: Marka Rzepki, Anity Garancy, Cowana Petersona, Paula Easwooda i Matjaza Robavsa(na którym uzyskał stypendium). Poza śpiewem rozwijał swoje umiejętności taneczne na warsztatach prowadzonych przez: Piotra Jagielskiego, Romanę Agnel, Hannę Chojnacką, Luisa Vasqueza, Israela Gutierreza, Martine Lacroix, Joachima Sautera.

W latach 2005-2008 nauczyciel salsy kubańskiej. Współpracownik Opery Nova(statysta, adept baletu), Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Aktor Teatru Studenckiego "Teatryści". Część męskiego duetu, która 3 maja 2009 roku zdobyła Grand Prix I Europejskiego Festiwalu Duetów Operetkowych i Musicalowych -Face to Face.

Na scenie  operowej zadebiutował w 2008 roku partią Eneasza z opery Henry'ego Purcella "Dydona i Eneasz", którą wykonywał również pod batutą Paula Easwooda. Na swoim koncie ma także role w "Wiedeńskiej krwi" Johanna Straussa, "Napoju miłosnym" Gaetano Donizetti'ego a także "Gianni Schicchi" Giacomo Puccini'ego.



 
PROJEKT STRONY WWW: 84.PL